Crypto is steeds populairder aan het worden. Maar hoeveel mensen bezitten eigenlijk cryptovaluta? Een overzicht van het aantal cryptobezitters, wereldwijd en in Nederland.
Wereldwijd
Er zijn meer dan 300 miljoen mensen op de wereld in het bezit van cryptovaluta, en meer dan 18.000 bedrijven accepteren het als betaalmiddel. Hieronder vallen grote namen zoals Coca-Cola, Twitch en Starbucks.
Het land met de meeste cryptovaluta bezitters is India. Meer dan 100 miljoen mensen is daar al ingestapt. Oekraïne heeft naar verhouding het meeste aantal cryptobezitters: meer dan 12% van de inwoners is eigenaar van cryptovaluta. Dit komt vooral door de crypto wetgeving die daar is ingevoerd in februari 2022. Hiermee werden cryptoeigenaren beschermd tegen fraude en misbruik. Ook zijn de banken in Oekraïne niet flexibel: er is veel papierwerk nodig voor het sturen en ontvangen van zelfs kleine bedragen. Dit maakt cryptovaluta een aantrekkelijke optie.
Crypto in Nederland
In Nederland heeft slechts ongeveer 3% van de bevolking cryptovaluta in het bezit. Maar ook in Nederland dringt het gebruik van cryptovaluta door in de samenleving. Volgens onderzoek van het Nibud en de Rabobank is ongeveer een kwart van de jongvolwassenen er al mee bezig. Eind 2021 waren ongeveer 520.000 Nederlanders cryptogebruiker. In mei werd zelfs voor het eerst een appartement in Veghel verkocht voor 21 Bitcoin, met een waarde van een miljoen euro.
Toenemende populariteit
Men verwacht dat de populariteit van cryptovaluta de markt zal aansturen in de komende jaren. Dit komt onder andere door de stabiliteit van het digitale betaalmiddel. Als traditionele banken een financiële crisis meemaken, kan dit de economie van een land beïnvloeden. Zo’n crisis heeft op Bitcoin of andere cryptovaluta geen groot effect, omdat de waarde ervan universeel bepaald wordt.
De populariteit van crypto is ook goed te zien in de hoeveelheid reclame. Cryptobedrijven zijn namelijk druk bezig om een groter publiek bekend te maken met cryptovaluta. In 2020 werd er in Nederland voor 1 miljoen euro geadverteerd op onder meer tv, radio en online platformen. Het jaar daarop was dat maar liefst 19 miljoen euro. Zo zijn er crypto sponsors voor voetbalverenigingen, en geven clubs zelfs eigen tokens uit voor hun fans. Ook wie Formule-1 coureur Max Verstappen voorbij ziet flitsen, kan dit seizoen reclame voor de blockchain Tezos op de auto zien staan.
De verwachting is dat de groeiende acceptatie van Bitcoin zal zorgen voor meer vraag naar andere cryptovaluta. Bitcoin is een van de meest populaire en grootst geadopteerde digitale valuta in de wereld. Omdat het steeds bekender wordt neemt de interesse van investeerders toe. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer ondersteunende maatregelen waardoor de markt kan groeien. In veel landen zie je terug dat mensen meer openstaan voor cryptovaluata, wat zal leiden tot een groeiende markt in de komende jaren.