Terwijl het bewustzijn omtrent Bitcoin (BTC) nog altijd groeit over de hele wereld, zijn we nog ver verwijderd van een situatie waarin de meeste mensen over basisinformatie omtrent de leidende cryptocurrency beschikken. Eerste indrukken zijn moeilijk af te breken en om te vormen en de vroege associaties met het darkweb en oplichtingspraktijken werpen een donkere schaduw over BTC en de cryptomarkt.
Gelukkig suggereren nieuwe gegevens dat bitcoin-educatie buitengewoon effectief is in het creëren van interesse in de digitale activa. Een recent onderzoek toont aan dat zelfs een kleine hoeveelheid kennis voldoende kan zijn om iemands perceptie van de cryptocurrency compleet te veranderen.
Een recent onderzoek van Brad Mills laat zien wat de gevoelens van de gemiddelde Amerikaan zijn ten opzichte van bitcoin. Geïnspireerd door de jaarlijkse ‘Windfall Game’ die voormalig congreslid van Texas Ron Paul speelt, zocht de enquête naar minder bevooroordeelde gegevens.
Hoe het in 2017 begon:
Het probleem is dat Paul Twitter-gebruikers om hun mening vraagt. Als auteur van de enquête en BTC podcaster wijst Brad Mills op:
“Het is meer een resultaat dat laat zien hoe betrokken Bitcoin-evangelisten online zijn – we stemmen over Bitcoin en delen de enquête met onze Bitcoin-liefhebbende netwerken.”
Dit heeft ertoe geleid dat bitcoin de laatste drie jaar overtuigend koploper is. Bitcoins marktkapitalisatie ten opzichte van de grootte van de andere activaklassen suggereert dat de resultaten van Paul’s poll niet representatief zijn voor de gehele Amerikaanse samenleving ten opzichte van BTC.
Mills merkte dit vooroordeel op en werkte samen met marktonderzoeksspecialisten Hotspex aan de recente enquête. Hierin werd elke deelnemer gevraagd om zijn of haar leeftijd, geslacht en economische achtergrond, en tweemaal dezelfde vraag uit de Twitter-enquête.
Tussen het stellen van de twee identieke vragen ontvingen de deelnemers informatie over de schaarste van bitcoin, het gebrek aan correlatie met andere activa, de prestaties van het afgelopen decennium en andere details die relevant zijn voor het monetaire beleid. Ze leerden ook over de dollar-creatie door de Federal Reserve en hoeveel de koopkracht zelfs in de recente geschiedenis was gedaald.
Van de bevindingen van de enquête is de impact, die een klein beetje bitcoin-onderwijs al kan hebben op iemand die er eerder geen interesse in had, wellicht het meest interessant. Aanvankelijk antwoordde slechts 13,1% van de deelnemers dat ze een investering van tien jaar met bitcoin zouden aangaan, ten opzichte van alle andere beursgenoteerde activa. Na het lezen van het monetaire beleid van BTC en wat informatie omtrent hoe de Federal Reserve werkt, gaf 38,4% aan dat ze liever bitcoin zouden hebben. De resultaten toonden aan dat de interesse in alle demografische categorieën groeide: Slechts 5,9% van de boomers wilde de crypto toen het de eerste keer werd gevraagd. Dit percentage steeg tot 27,2% aan het einde van de enquête.
Het is duidelijk dat Bitcoin-educatie behoorlijk effectief kan zijn in het veranderen van de perceptie van mensen over de digitale asset. Elk individueel persoon met interesse in bitcoin kan een educator zijn, zoals podcasters, bloggers, sprekers op evenementen, of simpelweg enthousiastelingen. Houd er rekening mee dat er een dunne lijn is tussen het verspreiden van nuttige kennis en afgeschilderd worden als “die vent die niet ophoudt met opscheppen over Bitcoin”.
Kort gezegd: informeer je naasten, maar sla er niet in door ;).