Brave browser, ook wel de crypto-browser genoemd, heeft aangekondigd dat het de grens van 50 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is gepasseerd. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. In december telde Brave browser gemiddeld 15,5 miljoen dagelijkse gebruikers.
Brave is een (gratis) privacygerichte browser die automatisch online advertenties en websitetrackers blokkeert. Het biedt gebruikers ook de keuze om optionele advertenties in te schakelen die gebruikers betalen voor hun aandacht in de vorm van Basic Attention Tokens (BAT). Gebruikers kunnen vervolgens bijdragen sturen naar websites en makers van inhoud, die BAT ondersteunen in de vorm van fooien, ook is er de mogelijkheid om de cryptocurrency die ze hebben verdiend te behouden en te verkopen.
Brave Search is onderdeel van de browser en richt zich op het beschermen van privacy. Ondanks dat de zoekmachine vorig jaar pas werd gelanceerd telde het een totaal van 2,3 miljard zoekopdrachten op jaarbasis. Het marktaandeel van Brave is nog relatief klein in vergelijking met Firefox en Chrome. Firefox heeft ongeveer 211 miljoen maandelijks actieve gebruikers, om nog maar te zwijgen van het toonaangevende Chrome van Google. Maar met de huidige groei zou Brave binnen een aantal jaar een van de meestgebruikte browsers kunnen worden. Volgens de analyse van hun team is de Brave-browser zelfs bijna acht keer sneller dan Chrome.
“We hebben het afgelopen jaar besteed aan het uitbreiden van ons productassortiment en ons ecosysteem, en werken samen met partners die onze visie delen voor een web dat vrij is van de ketenen van Big Tech”, aldus Brave CEO en mede-oprichter Brendan Eich in de aankondigingspost.
“We streven ernaar deze groei in 2022 opnieuw te verdubbelen en met nog meer gebruikers in contact te komen die op zoek zijn naar een privacybewuste manier om op internet te surfen, die hen beloont in plaats van straft met tracking, en hen helpt makers rechtstreeks te ondersteunen”, vervolgde hij.